Studiile au arătat că utilizarea Facebook-ului nu este asociată cu adaptarea mai bună la statutul de părinte. Potrivit unui studiu din 2011, niciun aspect al utilizării rețelei de socializare nu a fost în mod semnificativ asociat cu eficiența crescută a aptitudinilor de părinți – nici pentru mame, nici pentru tați. Concluziile sunt în corelaţie și cu cele dintr-o cercetare realizată în 2006, care arată că mamele din comunitățile online de parenting obțin beneficii în principal de pe urma interacțiunii cu alte mame și mai puțin beneficii legate de informare.
Și în România, percepția este asemănătoare: mai bine de două treimi din mame cred că Internetul le ajută să fie mai informate. Prof. Camelia Voicu menționează, în Construcția socială a maternității (2015), că mamele din România consideră că informațiile oferite de rețelele sociale sunt adesea mai credibile decât cele oferite pe canale exclusiv formale, comunitățile virtuale de practici și site-urile specializate de internet fiind principala sursă de informare pentru ele.
Consumul de Facebook în rândul proaspetelor mame a fost studiat de cercetătorii Microsoft (2014). Concluzia cercetării americane contrazice multe dintre așteptări: deși cultura pop sugerează faptul că proaspetele mame postează încontinuu și exclusiv poze și informații despre copii, percepția este exagerată. Mai exact, se arată în studiu, mamele copiilor mici postează mai puțin decât înainte, iar postările care conțin numele copilului reprezintă doar o parte din numărul total de postări. După prima lună de la naștere, numărul postărilor despre copii este și mai mic și continuă să scadă pe măsură ce copilul crește. Important de menținat că, pe Facebook, cantitatea de atenție (like și comments) pe care o primește o postare despre copii este mult mai mare decât o potare fără copil, iar asta explică de ce postările cu copii apar mai des pe News Feed-urile utilizatorilor.
În schimb, studiul lui Bartholomew (2012) arată că deși părinții obțin deseori informații utile despre creșterea și îngrijirea copiilor din relațiile directe cu familia, prietenii, vecinii și cunoștințele, platformele de socializare online pot să ajute la construcția și menținerea capitalului social. Astfel, proaspeții părinți pot căuta suport de la prietenii de pe Facebook sub forma sfaturilor de parenting și de îngrijire a copiilor ori a comentariilor de compătimire legate de dificultățile creșterii unui copil mic. 44% dintre mame și 31% dintre tați au declarat că au folosit în măsură mai mare Facebook-ul după nașterea copilului. Acest studiu a scos la iveală faptul că Facebook poate juca un rol central în viețile multor proaspeți părinți, dar și că utilizarea rețelei este doar în mică măsură asociată cu aspectele adaptării la statutul de părinte.
Deși proaspeții părinți sunt copleșiți de noile responsabilități, este evident că ei continuă să folosească Facebook-ul, iar unii – în particular mamele – se pare că folosesc chiar mai mult rețeaua de socializare, se arată în studiul citat. Cercetătorii au descoperit că majoritatea proapeților părinți au intrat pe Facebook cel puțin o dată pe zi și și-au reînnoit informațiile de pe profilul propriu cel puțin o dată pe lună. Această tendință de a utiliza Facebook mai mult a fost numită social nesting și reprezintă tendința părinților de a-și aduce familia și prietenii mai aproape de ei după apariția unui copil. Atât Facebook, cât și celelalte rețele sociale online oferă posibilitatea dezvoltării capitalului social în timp ce stai acasă sau, mulțumită smart phone-urilor, în timp ce faci diverse treburi (de exemplu, părinții pot face fotografii și le pot posta în timp ce copilul servește cina).
Niciun aspect al utilizării rețelei nu a fost în mod semnificativ asociat cu eficiența crescută a aptitudinilor de părinți, nici pentru mame, nici pentru tați. În cazul mamelor, autorii studiului au remarcat o legătură între numărul de accesări al rețelei și creșterea nivelului de stres parental (parenting stress).
Studiul lui Duggan (2015) arată că mamele sunt puternic angajate în social media, atât în oferirea, cât și în primirea unui nivel crescut de suport prin rețelele lor. În timp ce mulți părinți spun că folosesc rețelele sociale pentru a căuta expres informații, alții (mai puțini) spun că au dat întâmplător peste sfaturi/articole de parenting în timp ce stăteau pe Facebook. În același timp, unul din 4 părinți spune că primește ajutor în probleme de parenting de la rețeaua online, mamele fiind de trei ori mai numeroase decât tații în acest sens. 79% dintre părinții care folosesc social media sunt de acord că obțin informații utile prin intermediul rețelelelor. Trei pătrimi dintre părinți (74%) folosesc Facebook, și 70% dintre non-părinți. Mamele folosesc mai mult Facebook-ul decât tații (88% dintre mame și 66% dintre tați utilizează platforma). De asemenea, părinții sunt utilizatori avizi: 75% se loghează zilnic, iar 51% chiar de câteva ori pe zi. Un părinte tipic are 150 de prieteni pe Facebook, din care doar o treime sunt prieteni reali.
Acest raport arată metodele în care părinții folosesc Facebook-ul – în cele mai multe cazuri pentru a obține și a oferi suport, sprijin. Studiile arată că deși mamele au anumite îngrijorări legate de aspecte precum intimitatea sau oversharing, ele văd totuși beneficiile distribuirii informațiilor despre copilul lor prin faptul că obțin susținere și validare, de care au nevoie în noul statut. Mamele în mod particular spun că și oferă, dar și primesc sprijin prin intermediul social media. Jumătate dintre mame și o treime dintre tați sunt puternic de acord cu faptul că încearcă să răspundă veștilor bune postate pe social media. Social media este văzută în linii mari drept o sursă de informații și un set de instrumente util în parenting. Mamele utilizeaza social medial în pareting mai mult decât tații. Doi din 5 părinți care folosesc social media spun că au primit suport de la rețelele în probleme de parenting în ultima lună, ir mamele spun ca obtin de două ori mai mult suport decât spun tații. 59% dintre părinți au dat peste informații utile despre parnting în timp ce stăteau pe Facebook, în ultima lună.
Lasă un răspuns